Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zkvalitnění připravenosti žáků k Praktické maturitní zkoušce prostřednictvím doučování
Horáčková, Květa ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Šťastný, Vít (oponent)
Diplomová práce "Zkvalitnění připravenosti žáků k Praktické maturitní zkoušce prostřednictvím doučování na vybrané střední odborné škole" se zaměřuje na zkvalitnění úspěšnosti žáků na Střední hotelové školy v Teplicích, a to prostřednictvím dobrovolného doučování. Cílem práce je popsat, jaké metody a formy výuky existují, dále popsat úspěšnost dvou skupin žáků u Praktické maturitní zkoušky (jedna skupina využila nabídku dobrovolného doučování, druhá ji nevyužila) a ověřit, jaký přínos doučování spatřují sami žáci. K naplnění tohoto cíle se v teoretické části věnuji zejména otázkám obecné didaktiky, konkrétně didaktickým zásadám, organizačním formám výuky, výukovým metodám a didaktickým prostředkům. Dále pak informálnímu, formálnímu a neformálnímu vzdělávání, zejména doučování. Empirická část bude vzhledem k cíli naplánována jako design akčního výzkumu. Nejprve je popsáno samotné doučování, charakter Praktické maturitní zkoušky na vybrané střední hotelové škole a dále jsou charakterizovány dvě skupiny žáků - jedna z nich doučování využila, druhá nikoliv. Výsledky práce porovnávají bodový zisk žáků u Praktické maturitní zkoušky u obou skupin žáků zapojených do výzkumu. Analýza dat ukázala, že žáci z experimentální skupiny H1, kteří se zpočátku nesetkávali s úspěchem v samostatných závěrečných pracích...
Pedagogická podpora dětí ze znevýhodňujícího prostředí
Macků, Anna ; Hanková, Zdeňka (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se soustředí na mapování podpory sociálně znevýhodněných dětí v oblasti neziskového sektoru, konkrétně na program doučování české nevládní neziskové lidskoprávní organizace Člověk v tísni. Tematicky se práce pohybuje na pomezí pedagogiky volného času, školní přípravy a sociální práce. Teoretická část se věnuje podstatám neziskového sektoru a v souvislostech vymezuje pojmy jako pedagogika volného času, sociální znevýhodnění školou povinných dětí nebo doučování. Empirická část se opírá o postupy šetření kvalitativní povahy. Pomocí případové studie popisuje fungování programu doučování a snaží se představit jeho ucelený obraz. Ve čtyřech kazuistikách případové studie figurují děti, jež jsou v programu doučovány a jejichž méně podnětné sociální prostředí, které je jejich společným atributem, pramení z rozličných příčin. Kazuistiky vznikaly z dat sesbíraných v rozhovorech s doučujícími a také na podkladech zjištění ze zúčastněného pozorování. Ze sesbíraných informací vznikl také praktický výstup práce, jímž jsou metodické karty pro osoby, které se do programu chtějí zapojit jako vyučující-dobrovolníci.
Doučování v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež
VÁVROVÁ, Rozálie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou doučování v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež v Jihočeském kraji. Cílem práce je zjistit, jak pracovníci, popř. dobrovolníci vybraných nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Jihočeském kraji hodnotí doučování, které v rámci svých služeb poskytují. Dílčím cílem je na základě výsledků vytvořit doporučení pro další rozvoj doučování v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Pro účely dosažení cíle byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl vybrán záměrným výběrem. Kritériem pro začlenění komunikačních partnerů do výzkumu byla alespoň roční osobní zkušenost s doučováním v rámci nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Získaná data byla vyhodnocena pomocí otevřeného kódování a uspořádána do jednotlivých kategorií. Z výsledků výzkumu vyplývá, že doučování je nedílnou součástí nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a ze strany klientů je o něj velký zájem. Největšími slabými stránkami v doučování jsou podle komunikačních partnerů nedostatečná spolupráce s rodinou klienta, jeho nedostatečná motivace k učení, nedostatečná znalost pedagogiky pracovníků a dobrovolníků, kteří doučování provádějí, a zhoršený přístup nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež k finančnímu zabezpečení doučování, které má za následek nedostatek doučujících, času a vhodných prostor. S těmito aspekty pak souvisí změny, které by komunikační partneři rádi uvítali, a sice větší spolupráci s rodinou klienta, příp. dalšími institucemi, větší finanční podporu a také možnost účastnit se kurzů zaměřených na práci s dětmi a pedagogiku.
Tutoriální systém ve vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ
Stoupencová, Eva ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tutoriálním systémem ve vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol. Teoretická část je okrajově věnována vymezení historického vývoje spolupráce mezi rodinou a školou a jejím jednotlivým formám, ze kterých vychází právě tzv. tutoriální systém. Tomu je v této části práce věnována největší pozornost, jsou uvedeny jeho základní principy a cíle. Tutoriální systém nabízí specifický vztah mezi rodinou a školou prostřednictvím budování otevřeného a důvěrného prostředí a při vhodných podmínkách napomáhá souhře zacílení výchovně vzdělávacího procesu obou sociálních institucí. Empirická část práce je zacílena na zjištění, zda je tutoriální systém opravdu funkční formou spolupráce mezi rodinou a školou poskytující konkrétní přínosy pro všechny zúčastněné subjekty. Je realizována prostřednictvím kvalitativní metodologie, konkrétně pomocí strukturovaných, polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Do výzkumného šetření byli zapojeni žáci, rodiče, učitelé, tutoři a ředitel základní školy, kde výzkum probíhal. Výsledky výzkumu ukazují, že pokud jsou při zavedení tutoringu dodrženy některé podmínky, může být opravdu nástrojem k otevřené a efektivní spolupráci mezi rodinou a školou. Z analýzy dat také vyplývají značné přínosy tutoringu. Žákům umožňuje všestranný osobností rozvoj,...
Vnímání kvality vlastního poznání v matematice a jeho souvislost s individuálním doučováním
Novotná, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent) ; Koldová, Helena (oponent)
V této práci zkoumáme, jak vybraní žáci nižšího sekundárního vzdělávání v Praze vnímají své porozumění v matematice a jaká existuje spojitost s doučováním matematiky. Zajímalo nás, zda se doučování matematiky účastní častěji žáci s nějak vyhraněným postojem ke kvalitě svých poznatků a zda je v rámci doučování možné jejich postoje změnit. S oporou o pro odhalení algoritmických poznatků a dotazník o poznání a doučování bylo ze vzorku respondentů vybráno 6 žáků, s nimiž dále proběhly individuální polostrukturované rozhovory a doučování. Zjistili jsme mj., že zhruba třetina respondentů se někdy účastnila placeného doučování matematiky, které podle mínění žáků vedlo k pozitivním změnám. Některé situace by žáci v ideálním doučování matematiky vídali rádi častěji, než je tomu jejich výuce ve škole, především probírání úloh v různých souvislostech a poučení se vlastních chyb. Dotazovaní žáci si však nejsou příliš vědomi kvality svého porozumění matematice, směšují algoritmické a hloubkové porozumění. Kvalita porozumění žáka je také ovlivněna mnoha latentními faktory, mj. strategickým přístupem k vlastnímu porozumění, ale i vůlí žáka pamatovat si, schopností zkusit řešit úlohu samostatně a perfekcionizmem. I z výše zmíněných důvodů nebyla prokázána jasná souvislost vnímání kvality svého porozumění matematice s...
Role školy v souvislosti s fenoménem (soukromého) doučování žáků
Šmejkalová, Hana ; Šťastný, Vít (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent)
Cílem diplomové práce je formou jednopřípadové studie popsat vztah konkrétní základní školy a soukromého doučování na příkladu 2. stupně této školy z pohledu všech účastníků vzdělávacího procesu. V průběhu zpracování se tato škola stala účastníkem programu MŠMT Šablony, a proto je práce rozšířena o průzkum, jak tento program ovlivnil chod školy. Jsou vymezeny základní pojmy jako soukromé a školní doučování, typy jeho organizačních forem, účastníci doučování, a je popsán postup a metodologická východiska výzkumu. Byly použity různé formy sběru dat, kvantitativní dotazníky pro žáky (n=247) a kvalitativní rozhovory s vedením školy, učiteli a rodiči (n=13). Na zkoumané základní škole vedle sebe fungují oba typy doučování, soukromé i školní, ale ne ve velkém rozsahu. Škola soukromé doučování toleruje, ale nepodporuje. Přesto škola v rámci projektu Šablony nabízí školní doučování, které je vhodnou pomocí slabým žákům, jeho forma však nevyhovuje škole ani dětem. Soukromé doučování je z velké části vyvoláno požadavky přijímacího řízení na SŠ. Toto doučování často vyhledávají lépe situované rodiny, čímž se prohlubuje nerovnost mezi žáky. Doučování na škole je velkou zátěží pro učitele, kteří buď poskytují nárazové konzultace zdarma, nebo se zúčastní Šablon. Jen výjimečně učitelé poskytují soukromé...
Vliv domácí přípravy na školní úspěšnost žáků se specifickými poruchami učení a chování
Fialová, Klementina ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem domácí přípravy na školní úspěšnost žáků se specifickými poruchami učení a chování. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy specifických vývojových poruch školních dovedností. Pojednává o jejich etiologii a diagnostice. Předkládá legislativní úpravy vzdělávání a zahrnuje komplexní reedukační péči školy, která v rámci společného vzdělávání poukazuje na důležitost osobnosti učitele a na vytváření pozitivního klimatu ve třídě. Popisuje rodinu a její funkci ve spojitosti se všemi rizikovými faktory, které ji ovlivňují. Význam domácí přípravy determinuje prostřednictvím konkrétních forem a metod práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování. Empirická část diplomové práce je zpracována metodou kvalitativního výzkumu a je výsledkem výzkumného šetření, které se opírá o podrobnou analýzu získaných dat. Stěžejními technikami šetření bylo dlouhodobé strukturované pozorování žáků, analýza spisové dokumentace a rozbor odborných posudků. Toto vše spolu s poskytnutými rozhovory utvořilo komplexní obraz jednotlivých případových studií.
Individuální kontakty rodiny a školy
Urbánková, Veronika ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje analýze pohledu rodičů na individuální kontakty rodiny a školy. Teoretická část je věnována představení historii vývoje vztahu mezi rodinou a školou, socializačním funkcím a kompetencím těchto institucí a dále formám kontaktu mezi rodinou a školou s důrazem na specifickou formu, tzv. tutoriální systém, který vychází z budování důvěrného, otevřeného vztahu školy s rodiči, a který má umožnit výchovnou spolupráci při výchově dítěte. Těžištěm této práce je její empirická část, realizovaná v rámci kvalitativního metodologického přístupu. Za pomoci polostrukturovaných rozhovorů s rodiči bylo zkoumáno, jakým způsobem vnímají rodiče úlohu a kompetence školy ve výchovně vzdělávacím procesu dítěte a také to, jakým způsobem vnímají rodiče tutoriální systém komunikace se školou. Výsledky výzkumu naznačují, že rodiče vnímají angažovanost školy v oblasti výchovy dítěte ambivalentně a že i přes vnímaná pozitiva jsou pro rodiče tutoringová setkání problematická, především z důvodu nejasného stanovení hranic a vymezení rolí v nich. Klíčová slova: škola, rodina, kompetence, výchova, individuální přístup, tutoring

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.